dissabte, 16 de novembre del 2013

Dos dies de pràctiques

Pràctiques a l’escola Folch i Torres
Els dies 13 i 14 de novembre, cada alumne de primer grau de la facultat Blanquerna, ha sigut acollit per un alumne de tercer grau, a l’escola on està fent les practiques.
 
Particularment, la meva padrina era la Mari Carmen Plaza, una noia que està fent les pràctiques a l’escola Folch i Torres d’Esplugues de Llobregat.
 
Per tant, dimecres i dijous vaig tenir l’oportunitat de anar a fer pràctiques allà amb la Mari Carmen.
En aquest treball, us explicaré la meva experiència en aquesta escola.  

L’ESCOLA
 
L’escola Folch i Torres, és una escola pública,  on s’imparteixen els cursos de parvulari i primària. Els dos blocs estan separats dins d’una mateixa escola.


Al primer edifici, el més gran, trobem la part de primària, on està el menjador dels nens de primària, les aules, els lavabos, el laboratori, la biblioteca, les sales de professors ets.

Laboratori



Biblioteca
 
 
 
Després, trobem l’edifici del parvulari, que es troba comunicat amb el de primària per una porta al pati.
Al parvulari trobem dues línies per cada etapa, es a dir dues classes de P3, dues de P4 i dues de P5.
 
Dintre d’aquell edifici també trobem una sala d’informàtica ambientada per a nens més petits, l’aula de psicomotricitat i el menjadors dels nens.



Aula d’informàtica


A més a més hi ha el pati, on trobem uns gronxadors, una pissarra i una caseta d’infants.
 
Cal dir que és una escola inclusiva i que opta per la diversitat d’aula.
 
Trobem una mitja d’un o dos alumnes per classe, que no tenen les mateixes capacitats que els altres.



LA MEVA CLASSE

 
 
 
 
La Mari Carmen i jo, concretament estàvem a la classe de P-5 B. La tutora d’aquesta classe és la Montse.
 
La classe de P5, és un aula bastant gran que disposa de cinc taules per vint-i-cinc alumnes.  L’aula està distribuïda per racons.
 

  • El primer racó que trobem al entrar és el de l’aigua. Tots els nens de la classe, tenen el seu got penjat, per beure aigua sempre que ho desitgin.


  • Un altre racó és el de la cuina. Una mica més endavant trobem una cuineta molt ben dissenyada pels infants, on juguen a mimetitzar i al joc simbòlic.

Cuineta
 
 
  • Desprès trobem el racó del material. En aquest racó trobem tot el material des de retoladors, colors, fulls, pintura, les carpetes de les fitxes ets.
  • Un altre racó, és el del protagonista. Cada setmana un dels alumnes és el protagonista. Aquest, s’encarrega de portar totes les coses que més li agraden, fotografies de la seva família, amics ets.

Racó del protagonista



  • Per un altre banda, trobem el racó dels càrrecs i la dita. El dimecres de cada setmana, els alumnes de P5 canvien els càrrecs i el racó serveix com a recordatori i guia.

 
 
 
 
 

Els penjadors de les jaquetes estan a fora de la classe, així què, abans de entrar sempre deixen la jaqueta i les motxilles.

 
HORARI
L’horari que segueixen els nens de P5 B és:
Pel matí→  9:00 - 12:30 h
Per la tarda→  15:00 – 16:30 h


Què hem fet aquest dos dies ?


Dimecres 13 de novembre

Com ja vaig tenir el plaer de conèixer a la Mari uns dies abans, el primer dia , vam quedar uns minuts abans per tal de presentar-me una mica l’escola.


Un cop vaig entrar a la classe, els infants acabaven de pujar i per introduir el dia vam cantar el Bon dia, de Maria Gelavert.


Un cop cantat el bon dia, la Montse em va presentar als infants, els quals hem van rebre amb molta alegria i entusiasme.

Com a rutina, desprès de cantar el bon dia, l’encarregat de la llista surt a passar llista, donant-se el bon dia mútuament.
A continuació, per determinar el temps que fa, canten la cançó del pastoret i l’encarregat del temps indica si fa sol, pluja o núvols. Dimecres feia sol, per tant al calendari, l’encarregat va pintar un sol.
 
A més a més, els dimecres són el dia de canvi de càrrecs. Per això la Montse, va dedicar una estona a canviar els càrrecs dels alumnes.
 
Quan els càrrecs estaven establerts, vam estar repassant el número 4 a la pissarra digital. Els nens sortien, seleccionaven l’estil de bolígraf que més els hi agradava i dibuixaven un 4.

Desprès van seure tots a les taules i la professora va entregar la fitxa del número 4. Un cop acabada la fitxa, ja eren les 10:45 així que vam sortir al pati.
 
Al pati, vaig estar observant als infants com jugaven, parlaven, discutien i experimentàven entre ells. Alguns venien i em feien preguntes, o  m’explicaven coses molt curioses.
 
A les 11:30 vam tornar a l’aula que tocava Geometria. L’assignatura de Geometria, la Montse la divideix en 4 tallers, un per cada taula . Cada dia que toca geometria els tallers roten, de manera que tots els nens cada dia fan un taller diferent.
 
Els tallers que fan a geometria són :

  • Flexo: La professora va entregar unes fitxes amb dibuixos de flexo. Cada alumne, individualment, havia de representar la figura que hi havia a la fitxa, amb el material per fer flexo.

  •  
 

  • Dibuix amb gomets: Els infants han de fer volar la seva imaginació i dibuixar el que vulguin amb gomets de diferents colors.  Els infants solien dibuixar cases, mansions, als seus pares ets.
  • Domino : Un grup d’infants a una taula, jugaven al domino entre ells. Aquesta era una de les que més agradava als infants, per el tema de comptar.
  • Oca: En aquest taller, els infants passaven l’estona jugant a l’oca i interactuant entre ells.
Un ratet abans d’acabar vam estar recollint i a les 12:30 va arriba el Dani, el professor del menjador.
A les 15:00 tornem de dinar i toca informàtica. Es nota que els infants estan una mica més revolucionats que al matí.


El mètode que empren per informàtica és el següent: divideixen la classe en dos grups, de manera que els primers 45 minuts el primer grup està a la classe amb la Montse, i l’altre baixa a l’aula d’informàtica amb la professora d’informàtica.  Quant passen els 45 minuts, roten.
 
Els primers 45 minuts vaig estar a l’aula d’informàtica. Durant aquella estona, els nens van estar fent una postal per Nadal amb el Paint, destinada als seus pares.
El que feien era dibuixar un arbre, i pintar el terra d’un color, el cel d’un altre i l’arbre d’un altre.
 
Desprès, amb ajuda de la professora, afegien boletes o decoratius.


Els següents 45 minuts vaig estar a l’aula amb la Montse. Els nens treballaven la lletra T i la R. Primerament, la professora, feia una explicació amb exemples de fotografies d’objectes amb T i R. Quan la majoria dels infants havien participat, la professora donava pas a la fitxa de la T i la R on tenien que escriure tres paraules que portin la T i tres que portin la R.


A les 16:30 vam plegar, vam fer una fila i vam marxar.
Fins al dia següents nens !


DIJOUS 14 de novembre

9:00--> Cantem el Bon dia, l’encarregat del temps diu quin temps fa (Pastoret, quin temps fa), l’encarregat de la llista passa llista i diu quant son a casa i quants a classe.


Desprès de tot el que tenen a fer per rutina, vam dedicar una estona a llegir contes que havien portat alguns dels nens, i a veure algunes fotografies o pelutxos que portaven també.


A les 10:30 els infants van començar a esmorzar a la classe i a les 10:45 ja vam sortir al pati. L’hora del pati, va ser més divertida, perquè ja hem coneixien millor els infants i jugàvem junts.


A les 11:30 vam arribar a la classe, els infants van beure aigua i la Montse va fer seure a tots a la catifa per explicar el número 5. Van sortint alguns voluntaris a la pissarra digital a escriure el número 5 i vam passar a la fitxa del número 5. 
Aquesta era una fitxa de diferents fruits de la tardor en fila i tenien que pintar tants com el número digues.


A les 12:30 ja va arribar el Dani i els nens van a anar a dinar.
A les 15:00 vaig tornar a l’escola amb gran motivació perquè tocava plàstica i sabia que els infant tenien que fer unes làmines amb temperes de colors de la tardor.
 
Va ser molt divertit, perquè tots els nens estaven contents amb les bates i els pinzells pintant les ratlles amb els colors de la tardor. El resultat final va ser molt agradable.


Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada